Sami Virtanen SDP Enemmän, paremmin, solidaarisemmin. Muu ei riitä!

Turvapaikkaprosessin uskottavuus vaatii toimenpiteitä

Suomen vuonna 2015 saavuttanut turvapaikkahakijoiden vyöry on paljastanut useita ongelmia turvapaikkaprosessissa. Ongelmina ovat järjestelmän suunnitelmallinen hyväksikäyttö valheellisin hakemuksin, viivytystarkoituksessa jätetyt uusintahakemukset ja ongelmat kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden palautuksissa.

Suomalaisten oikeudentajua on koetellut se, etteivät kielteisten turvapaikkapäätöksien saaneiden kotimaat kanna vastuuta kansalaisistaan ottamalla vastaan pakkopalautettuja. Turvapaikkaprosessin luotettavuus voidaan kyseenalaistaa niin kauan kuin kielteisiin turvapaikkapäätöksiin perustuvia palautuksia ei saada toteutettua.

Sopimus pakkopalautuksista Irakin kanssa on saatava aikaiseksi viipymättä. Irakille annettavaa taloudellista tukea ei tule jatkaa ilman sopimusta, kuten kansanedustaja Joona Räsänen joulun alla esitti.

Järjestelmää taloudellisien perustein hyväksikäyttävät vaikeuttavat todellisen suojelun tarpeessa olevien hakijoiden asemaa. Kansainvälisiin sopimuksiin perustuvan turvapaikkaprosessin uskottavuus on ollut koetuksella perusteettomien hakemusten vuoksi. Valheelliset hakemukset on tunnistettava nykyistä nopeammin ja niiden käsittely tulee voida keskeyttää ilman uusintahakemuksen jättämisen mahdollisuutta.

Viivytystarkoituksessa jätettävien uusintahakemuksien määrää on pienennettävä lainsäädännön avulla. Uusintahakemusten osalta on käytettävä harkintavaltaa. Vain sellaiset hakemukset tulee ottaa käsittelyyn, joissa uudet perusteet mahdollistavat myönteisen turvapaikkapäätöksen. Kaikki sellaiset uusintahakemukset, joiden ilmeinen motiivi on vain viivästyttää käännytystä, tulee jättää käsittelemättä. Aidosti suojelua tarvitsevien edun mukaista on, ettei turvapaikkaprosessin resursseja haaskata perusteettomien hakemuksien pyörittelyyn.

On helppo ymmärtää heitä, jotka haluavat kyseenalaistaa turvapaikkajärjestelmän. Nykyinen lainsäädäntö on riittämätön olemassa olevien ongelmien edessä. Koko prosessin uskottavuus vaatii välittömiä lainsäädännöllisiä toimia. Muu ei riitä turvaamaan uskottavaa turvapaikkaprosessia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Tämä ei ole mikään 2015 alkanut ongelma.
https://yle.fi/uutiset/3-9783136

Sitä mukaa, kun maahanmuutto on lisääntynyt, on poliiseja vähennetty.
https://www.polamk.fi/instancedata/prime_product_j...

Itse rikostilastoihin on sittemmin keksitty hieno keino, ei tutkita, priorisoidaan. Kun poliisien määrä vähenee, eikä tutkimiskynnys usein ylity, ei jatkossa viitsitä tehdä rikosilmoituksiakaan. Tulee siistit tilastot!

Määritelmällisesti:
Turvapaikanhakija on henkilö, joka hakee kansainvälistä suojelua. Kansainvälistä suojelua voi saada, jos henkilöllä on aihetta perustellusti joutuvansa vainotuksi (alkuperän, uskonnon, kansallisuuden, tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuulumisen tai poliittisen mielipiteen johdosta) tai hän joutuisi muuhun todelliseen vaaraan kotimaassaan tai pysyvässä asuinmaassaan. Tällöin henkilölle myönnetään oleskelulupa turvapaikan tai toissijaisen suojelun perusteella.

Käyttäjän SamiVirtanen111 kuva
Sami Virtanen

Hei!

Kiitos kommentistasi. Olet oikeassa, että ongelmia turvapaikkaprosessissa on ollut jo ennen vuotta 2015. Siksi korostanut olisi oikeampi sana kuvaamaan ajatustani kuin paljastanut. Olin kirjoituksessa ajatuksellisesti hieman epätarkka.

Toimituksen poiminnat